Algemene Voorwaarden
ARTIKEL 1: TOEPASSELIJKHEID, DEFINITIES
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en op alle overeenkomsten van
aanneming van werk en eventueel de levering van de daarbij behorende zaken van Klussenbedrijf W.
Krispijn, gevestigd te Roermond, ingeschreven in het Handelsregister onder KvK-nummer 12063520,
zulks met uitsluiting van andere voorwaarden welke door de opdrachtgever van toepassing mochten
worden verklaard.
2. Deze voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met de opdrachtnemer, voor de
uitvoering waarvan door de opdrachtnemer derden dienen te worden betrokken, alsmede op
toekomstige, aanvullende en/of vervolgopdrachten.
3. Indien ten aanzien van bepaalde bij deze voorwaarden geregelde onderwerpen afwijkingen zijn
overeengekomen, blijven de onderhavige algemene voorwaarden voor het overige op de overeenkomst
van kracht. Overeengekomen afwijkingen gelden nimmer voor meer dan één dienstverlening tenzij
telkens schriftelijk bevestigd.
4. Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is/vernietigd wordt, zullen de overige
bepalingen onverminderd van kracht blijven. De opdrachtnemer zal dan met opdrachtgever in overleg
treden teneinde een nieuwe bepaling overeen te komen waarbij zoveel mogelijk het doel en de
strekking van de nietige/vernietigde bepaling in acht zal worden genomen.
5. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Dag / Dagen: Kalenderdag / Kalenderdagen
De opdrachtnemer: Klussenbedrijf W. Krispijn, de gebruiker van deze algemene voorwaarden.
De opdrachtgever: degene met wie de opdrachtnemer in de hoedanigheid van consument of in de
hoedanigheid van ondernemer een overeenkomst tot aanneming van werk heeft gesloten, alsmede
degene aan wie de opdrachtnemer een offerte heeft uitgebracht.
Meerwerk: door de opdrachtgever gewenste toevoegingen aan het overeengekomen werk, die leiden
tot een verhoging van de overeengekomen prijs.
Minderwerk: door de opdrachtgever gewenste verminderingen aan het overeengekomen werk, die
leiden tot een verlaging van de overeengekomen prijs.
Overeenkomst: Iedere tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever tot stand gekomen
overeenkomst waarmee de opdrachtnemer zich jegens de opdrachtgever heeft verbonden tot het
verrichten van werkzaamheden.
Schriftelijk: per brief, per e-mail, per fax of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de
afstand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan
worden gesteld.
Werkdag/Werkdagen: een dag niet zijnde een algemene of ter plaatse van het werk erkende of door
de overheid dan wel bij of krachtens de voor de opdrachtnemer geldende CAO voorgeschreven rust- of
feestdag, vakantiedag of andere niet individuele vrije dag.
ARTIKEL 2: TOT STAND KOMEN OVEREENKOMST
1. De overeenkomst komt tot stand nadat de opdrachtgever de door de opdrachtnemer gedane
aanbieding heeft geaccepteerd. Bij opeenvolgende overeenkomsten worden deze algemene
voorwaarden bekend verondersteld.
2. Indien de opdrachtgever zonder daaraan voorafgaande aanbieding aan de opdrachtnemer een
opdracht verstrekt, is de opdrachtnemer aan deze opdracht gebonden nadat hij deze schriftelijk aan de
opdrachtgever heeft bevestigd.
3. De opdrachtnemer is gebonden aan mondelinge afspraken nadat hij deze schriftelijk aan de
opdrachtgever heeft bevestigd of zodra de opdrachtnemer – zonder tegenwerping van de
opdrachtgever – met de uitvoering van deze afspraken is begonnen.
4. Niet uitdrukkelijk in een aanbieding of offerte opgenomen werkzaamheden, vormen géén onderdeel van
de overeenkomst.
5. De opdrachtnemer heeft het recht om bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
6. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is om de overeenkomst te
wijzigen of aan te vullen, dan dienen partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de
overeenkomst over te gaan. Partijen leggen deze wijziging(en) of aanvulling(en) schriftelijk vast.
Hierdoor kan de overeengekomen hoofdsom volgens de overeenkomst worden verhoogd of
verlaagd. Door de wijziging van de overeenkomst kan de oorspronkelijke opgegeven termijn van
uitvoering (indien overeengekomen) worden gewijzigd. De opdrachtgever gaat akkoord met de
mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs- en
termijnafspraak van uitvoering.
7. Indien en voor zover de opdrachtnemer tijdens het uitvoeren van de overeenkomst geconfronteerd
wordt met voor hem onvoorzienbare kostenverhogende factoren, is de opdrachtnemer na
waarschuwing dan wel in onderling overleg met de opdrachtgever gerechtigd de kostenverhogende
factoren door te berekenen aan de opdrachtgever.
ARTIKEL 3: AANBIEDINGEN, OFFERTES
1. Alle aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend, tenzij anders vermeld of vooraf schriftelijk
overeengekomen.
2. Alle aanbiedingen en offertes dienen indien akkoord bevonden schriftelijk getekend te worden.
3. Alle aanbiedingen en offertes hebben een geldigheidsduur van 30 dagen, tenzij partijen uitdrukkelijk en
schriftelijk anders zijn overeengekomen.
4. Indien een aanbieding c.q. offerte een vrijblijvend aanbod bevat en dit aanbod wordt door de
opdrachtgever aanvaard, heeft de opdrachtnemer het recht het aanbod uiterlijk binnen 5 werkdagen na
ontvangst van de aanvaarding te herroepen.
5. Aanbiedingen, offertes, prijzen en tarieven gelden niet automatisch voor nieuwe opdrachten.
6. Alle aanbiedingen en offertes zijn, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld, gebaseerd op uitvoering onder
normale omstandigheden en gedurende normale werkuren.
7. Bij het ondertekenen van de aanbieding of offerte verleent u de opdrachtnemer toestemming om de in
de offerte gespecificeerde werkzaamheden uit te voeren, tegen de in de aanbieding of offerte
gespecificeerde vergoeding.
8. Bij het ondertekenen van de aanbieding of offerte verleent u de opdrachtnemer opdracht tot het
uitvoeren van de werkzaamheden.
9. Bij het ondertekenen van de offerte verleent u de opdrachtnemer toestemming om uw terrein en de
benodigde delen van uw pand te betreden, welke noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de
werkzaamheden.
10. Bij het ondertekenen van de aanbieding gaat u onverminderd akkoord met de uit deze algemene
voorwaarden voortvloeiende rechten en verplichtingen.
11. De opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan een aanbod of offerte dat een kennelijke fout of
vergissing bevat.
12. Indien de opdrachtgever de overeenkomst op naam van een andere natuurlijke of rechtspersoon sluit,
verklaart hij door het aangaan van de overeenkomst daartoe bevoegd te zijn. De opdrachtgever is naast
deze (rechts)persoon hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de verplichtingen uit die
overeenkomst.
ARTIKEL 4: MEERWERK, MINDERWERK
1. Meer- en minderwerk dient schriftelijk tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer overeengekomen
te worden. De opdrachtnemer is eerst gebonden aan mondelinge afspraken nadat hij deze schriftelijk
aan de opdrachtgever heeft bevestigd of zodra de opdrachtnemer – zonder tegenwerping van de
opdrachtgever – met de uitvoering van deze afspraken is begonnen.
2. Een samengestelde offerte verplicht de opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de
opdracht tegen een overeenkomstig deel van de in de offerte opgegeven prijs.
3. Verrekening van meer- en minderwerk vindt plaats bij:
a) aanvullingen/wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht;
b) afwijkingen van bedragen van de stelposten;
c) afwijkingen van verrekenbare hoeveelheden.
4. Door een wijziging van de overeenkomst kan de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering
worden gewijzigd. De opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst,
daaronder begrepen de wijziging in prijs en termijn van uitvoering.
5. Zonder daarmee in gebreke te komen, kan de opdrachtnemer een verzoek van de opdrachtgever tot
wijziging van de overeenkomst weigeren indien nakoming van de te wijzigen overeenkomst in
redelijkheid niet van hem kan worden gevergd.
6. Meerwerk zal tussentijds na uitvoering daarvan gefactureerd mogen worden en betaald worden tegen
de tussen partijen overeengekomen prijzen.
7. Minderwerk zal bij het einde van het werk worden gefactureerd, tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn
overeengekomen.
ARTIKEL 5: TERBERSCHIKKINGSTELLING
1. Alle geoffreerde werkzaamheden zijn gebaseerd op het door de opdrachtgever ter beschikking stellen
van een aantal basisbenodigdheden.
2. De opdrachtgever is gehouden de opdrachtnemer tijdig alle informatie te verstrekken, welke de
opdrachtnemer voor een correcte uitvoering van de overeenkomst nodig heeft.
3. Het aanbod is gebaseerd op de daartoe door de opdrachtgever verstrekte informatie, waarbij de
opdrachtnemer mag vertrouwen op de juistheid en volledigheid daarvan. De opdrachtgever draagt zorg
voor, dat de door hem verstrekte gegevens, bescheiden en/of goedkeuringen juist en volledig zijn en
vrijwaart de opdrachtnemer voor afspraken van derden die voortvloeien uit het niet juist en/of onvolledig
zijn van de gegevens.
4. De opdrachtnemer zal de door de opdrachtgever verstrekte gegevens, bescheiden en/of goedkeuringen
vertrouwelijk behandelen en alleen aan derden verstrekken voor zover dit noodzakelijk is voor de
uitvoering van de overeenkomst.
5. De opdrachtnemer is verplicht de opdrachtgever te wijzen op aantoonbare onvolkomenheden in de door
of namens de opdrachtgever voorgeschreven constructies en werkwijzen en in door of namens
de opdrachtgever gegeven orders of aanwijzingen, alsmede op aantoonbare gebreken in de door de
opdrachtgever ter beschikking gestelde of voorgeschreven materialen of hulpmiddelen, voor zover de
opdrachtnemer deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen.
6. De opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat:
hij alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens, bescheiden en
goedkeuringen (zoals vergunningen, ontheffingen, beschikkingen e.d.) tijdig op de door
de opdrachtnemer gewenste wijze aan de opdrachtnemer ter beschikking stelt;
alle zaken aanwezig zijn waarvan is overeengekomen dat die ter uitvoering van de
werkzaamheden door de opdrachtgever zelf ter beschikking worden gesteld;
de opdrachtnemer toegang krijgt op de overeengekomen data en tijden tot de
werklocatie. De werklocatie is in zodanige staat dat de opdrachtnemer zijn
werkzaamheden ongehinderd kan verrichten c.q. voortzetten. Deze locatie dient te
voldoen aan de hiervoor geldende wettelijke (veiligheids)eisen;
de door hem ingeschakelde derden hun werkzaamheden c.q. leveringen zodanig en zo
tijdig verrichten, dat de opdrachtnemer hierdoor niet wordt belemmerd en geen
vertraging ondervindt bij de uitvoering van de overeenkomst;
er voldoende gelegenheid voor de aanvoer, opslag en afvoer van zaken die bij de
uitvoering van de werkzaamheden worden gebruikt en verwerkt, waaronder apparaten,
gereedschappen, andere hulpmiddelen en bij de uitvoering van de werkzaamheden te
verwerken materialen;
de opdrachtnemer kan beschikken over aansluitingsmogelijkheden voor elektriciteit en
water, zowel voor licht als krachtstroom met voldoende spanning en met zoveel
gemakkelijk aan te sluiten stopcontacten, zodat de opdrachtnemer binnen een straal
van 25 meter hierover kan beschikken. De kosten hiervan zijn voor rekening van de
opdrachtgever. Verloren arbeidsuren als gevolg van water- of stroomuitval zijn
eveneens voor rekening van de opdrachtgever;
op de betreffende locatie goede verharde toegangswegen zijn, zodat materiaal en
materieel te allen tijde in volle ladingen tot aan de ingang van het gebouw gebracht
kunnen worden. Voor zover dat niet het geval is, moet de opdrachtgever de extra
kosten, waaronder met name begrepen extra mankracht voor de aanvoer van
materiaal, vergoeden;
op de betreffende locatie vrije toegang is tot het schaftlokaal, wasgelegenheden en
toiletten;
op de betreffende locatie volgens de voorschriften bruikbare bouwliften, steigers en
bouwmateriaal aanwezig is;
op de betreffende locatie een afsluitbare, verlichte, droge, zindelijke opslagruimte van
voldoende grootte beschikbaar is waar gereedschappen, apparatuur e.d. van de
opdrachtnemer opgeslagen c.q. opgeborgen kunnen worden zonder dat beschadiging
c.q. diefstal van deze zaken kan plaatsvinden;
er een tegen vorst en hitte beveiligde/beschermende opslagruimte is voor de opslag
van brand- c.q. vuurgevaarlijke en vorstgevoelige materialen;
zodanige maatregelen worden genomen tegen beschadiging of vernieling van het door
de opdrachtnemer aangebrachte werk;
ten tijde van de uitvoering van het werk in de omgeving daarvan aanwezige personen
vooraf op de hoogte worden gesteld van de aan die werkzaamheden verbonden stof-,
stank-, reuk- en geluidshinderbezwaren en dat anderen dan de opdrachtnemers, zoals
personeel de toegang tot de ruimten waarin gewerkt wordt, is ontzegd tijdens het werk
en gedurende de tijd daarna die de opdrachtnemer eventueel noodzakelijk acht.
7. Indien niet tijdig aan de in dit artikel genoemde verplichtingen is voldaan, is de opdrachtnemer
gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot het moment dat de opdrachtgever wel
aan zijn verplichtingen heeft voldaan. De kosten in verband met de opgelopen vertraging en/of kosten
voor het verrichten van extra werkzaamheden c.q. overige werkzaamheden die hieruit voortvloeien zijn
voor rekening en risico van de opdrachtgever.
ARTIKEL 6: INTELECTUELE EIGENDOM
1. Alle gegevens die in een offerte of aanbieding zijn verwerkt, mogen uitsluitend worden gebruikt in het
kader van de opdracht of de onderhandelingen daarover.
2. Alle van de opdrachtnemer afkomstige informatie zoals ontwerpen, tekeningen, schema’s,
afbeeldingen, omschrijvingen, modellen, begrotingen en calculaties e.d. die bij offerte of uitvoering van
de opdracht zijn gebruikt, blijven eigendom van opdrachtnemer. Openbaarmaking of verveelvoudiging
mag uitsluitend plaatsvinden na voorafgaande schriftelijke goedkeuring van opdrachtnemer.
3. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor aanspraken van derden in verband met schending
van intellectuele eigendomsrechten zoals auteursrecht e.d. voortkomende uit of samenhangende met
informatie of informatiedragers die opdrachtgever heeft verstrekt.
4. Indien door opdrachtnemer een ontwerp, tekening, schema, afbeelding, omschrijving, model, begroting
of calculatie is getoond of verstrekt, wordt dit vermoed slechts te zijn getoond of verstrekt bij wijze van
aanduiding: de hoedanigheid van te leveren zaken kunnen van het monster, model of voorbeeld
afwijken.
5. Op eerste verzoek van de opdrachtnemer dan wel na oplevering van het werk retourneert de
opdrachtgever alle gegevensdragers, tekeningen, modellen, bestanden e.d. direct aan de
opdrachtnemer zonder daarvan een kopie te behouden, te verspreiden of te openbaren aan derden.
6. De opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de door de uitvoering van het werk toegenomen kennis
voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie van de
opdrachtgever zelf ter kennis van derden wordt gebracht.
ARTIKEL 7: (OP)LEVERINGSTERMIJNEN, UITSTEL VAN OPLEVERING
1. Overeengekomen (op)leveringstermijnen kunnen nimmer worden beschouwd als fatale termijnen.
Indien de opdrachtnemer de overeengekomen prestatie niet of niet tijdig levert, dient hij schriftelijk in
gebreke te worden gesteld, waarbij aan hem nog een redelijke termijn wordt gegund om zijn
(op)leveringsverplichtingen alsnog na te komen.
2. De opdrachtnemer is gerechtigd tot uitvoering van de werkzaamheden in gedeelten, waarbij iedere
deelprestatie afzonderlijk kan worden gefactureerd.
3. Indien het, wegens een oorzaak gelegen in de risicosfeer van de opdrachtgever, niet mogelijk blijkt de
werkzaamheden te verrichten, is de opdrachtnemer gerechtigd de zaken c.q. bescheiden en/of de
bouwmaterialen die voor de uitvoering van de overeenkomst zijn aangeschaft voor rekening en risico
van de opdrachtgever op te slaan. Tenzij de opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk een andere termijn
heeft gesteld, dient de opdrachtgever de opdrachtnemer binnen 1 maand na kennisgeving van de
opslag in staat te stellen de werkzaamheden alsnog te verrichten.
4. Indien de opdrachtgever na verloop van de vermelde termijn in gebreke blijft aan zijn verplichtingen te
voldoen, is hij per direct in verzuim. De opdrachtnemer heeft dan het recht de overeenkomst met
onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke tussenkomst, middels een schriftelijke verklaring geheel of
gedeeltelijk te ontbinden en de zaken aan derden te verkopen. Een en ander, zonder dat hieruit voor de
opdrachtnemer een verplichting tot vergoeding van schade, kosten en rente voortvloeit.
5. Het voorafgaande laat de verplichting van opdrachtgever tot vergoeding van eventuele (opslag-)kosten,
vertragingsschade, winstderving of andere schade onverlet.
ARTIKEL 8: OPNEMING, GOEDKEURING, ONDERHOUDSTERMIJN EN OPLEVERING
1. De opneming geschiedt na een gerichte mededeling aan de opdrachtgever, houdende de dag waarop
naar opdrachtnemers’ oordeel het werk zal zijn voltooid of per datum dat het werk kenbaar voor de
opdrachtgever is volbracht.
2. De opneming geschiedt in de regel binnen acht dagen na de in het vorige lid bedoelde dag. De
opdrachtgever dient opdrachtnemer tijdig, zo mogelijk drie dagen tevoren, schriftelijk mede te delen op
welke datum en tijdstip de opneming plaats vindt.
3. Ter gelegenheid van de oplevering wordt een door beide partijen te ondertekenen opleveringsrapport
opgemaakt. Een door de opdrachtgever geconstateerde tekortkoming die door de opdrachtnemer niet
wordt erkend wordt in het opleveringsrapport als zodanig vermeld.
4. Nadat het werk is opgenomen zal de opdrachtgever binnen acht dagen schriftelijk mededelen of het
werk al dan niet is goedgekeurd. In het laatste geval met opgaaf van concrete gebreken.
5. Indien er geen schriftelijke mededeling binnen acht dagen na opneming door de opdrachtgever is
verzonden, dan wordt het werk geacht te zijn goedgekeurd. Het werk geldt ook als opgeleverd indien
het in gebruik wordt genomen of verder wordt bewerkt. Wordt een werk deels in gebruik genomen dan
geldt dat deel als goedgekeurd en opgeleverd.
6. Kleine gebreken die op een eenvoudige wijze in een tussen partijen overeengekomen
onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, zullen geen reden tot onthouding van goedkeuring mogen
zijn, mits deze gebreken niet aan een eventuele ingebruikneming in de weg staan. Indien partijen geen
specifieke onderhoudstermijn zijn overeengekomen, geldt een onderhoudstermijn van 6 maanden na
oplevering. De opdrachtnemer is verplicht gebreken welke binnen de onderhoudstermijn worden
geconstateerd en voor zijn rekening komen, zo spoedig mogelijk te (laten) herstellen.
7. Ingeval de opdrachtgever na de in dit artikel bedoelde oplevering c.q. onderhoudstermijn nog gebreken,
onvolkomenheden, e.d. met betrekking tot het opgeleverde werk c.q. resultaat van de werkzaamheden
constateert, zijn hierop de bepalingen van het in deze algemene voorwaarden opgenomen klachtartikel
(artikel 17) van toepassing.
8. Het werk wordt als opgeleverd beschouwd, indien het werk is goed gekeurd of geacht wordt te zijn
goedgekeurd conform lid 1 en 2 of als uit mededeling van de opdrachtgever blijkt dat het werk is
goedgekeurd of de opdrachtnemer anderszins er gerechtvaardigd op mag vertrouwen dat het werk is
goedgekeurd.
9. Indien de opdrachtnemer enkel goederen levert en er sprake is van gebreken in het geleverde die tijdig
zijn gemeld, is opdrachtnemer gerechtigd tot herlevering. Indien dat niet mogelijk is, is de
opdrachtnemer gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst. De opdrachtnemer is enkel
aansprakelijk voor schade indien en voor zover genoemde gebreken hem zijn toe te rekenen.
ARTIKEL 9: PRIJZEN
1. Alle prijzen en bedragen zijn exclusief BTW.
2. Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen, worden alle prijzen vermeld in Euro’s.
3. Het aanbod van de opdrachtnemer vermeldt een zo nauwkeurig mogelijke opgave van de prijsfactoren,
waaronder niet-limitief bedoeld, begrepen kunnen zijn, een vaste aanneemsom, regieprijs en/of een
uurtarief.
4. De opdrachtnemer is gerechtigd eventueel redelijkerwijs te maken parkeerkosten op locatie van de
opdrachtgever door te berekenen.
5. Indien en zover de werkzaamheden op basis van nacalculatie zijn aangeboden, dient de opgegeven
prijs slechts als richtprijs. De daadwerkelijk door of namens de opdrachtnemer gewerkte uren, alsmede
de daadwerkelijk door of namens de opdrachtnemer gemaakte kosten, zullen dan op basis van
nacalculatie aan de opdrachtgever worden doorberekend.
6. Onverminderd hetgeen ter zake eventueel uitdrukkelijk is overeengekomen, is de opdrachtnemer
steeds gerechtigd gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling of gefaseerde betaling van de opdrachtgever
te vorderen.
7. De opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de overeengekomen prijzen te verhogen indien na
totstandkoming van de overeenkomst, doch voor het tijdstip van levering, of voor het tijdstip van
uitvoering van de overeenkomst, wijzigingen in een of meer kostprijsfactoren daartoe aanleiding geven.
8. De opdrachtnemer stelt de opdrachtgever tijdig schriftelijk in kennis indien en voor zover zij gebruik
maakt van het hierboven toegekende recht om prijswijzigingen door te voeren.
9. Indien en voor zover prijswijzigingen leiden tot een verschil met de overeengekomen prijzen van meer
dan 10% is de opdrachtgever gerechtigd, mits schriftelijk en binnen 7 dagen na ontvangst van de
desbetreffende mededeling van de opdrachtgever, het contract te ontbinden. Een ontbinding als
voormeld geeft de opdrachtgever geen enkel recht op vergoeding van enigerlei schade.
ARTIKEL 10: BETALING
1. De opdrachtnemer is gerechtigd te factureren naar de stand van het werk indien geen termijnschema
voor facturering is overeengekomen.
2. Betaling van het volledige factuurbedrag dient binnen 7 dagen na de factuurdatum te worden voldaan,
tenzij anders schriftelijk is overeengekomen.
3. Indien de betaling van het volledige factuurbedrag na 7 dagen na de factuurdatum uitblijft, is de
opdrachtgever, na het verzenden van een aanmaning bij een consument, in verzuim. De opdrachtgever
is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente gelijk aan de wettelijke
rente en incassokosten verschuldigd.
4. Bij overschrijding van betalingstermijn(en) verbeurt de opdrachtgever tevens een vertragingsrente van 2
procent (%) voor elke maand, een gedeelte van een maand daarbij voor een volle maand te rekenen,
over het niet tijdig betaalde bedrag.
5. De volledige prijs zal geheel en onmiddellijk zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar zijn in de
volgende gevallen:
a. indien de opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard, indien hij surséance
van betaling aanvraagt, dan wel een aanvraag tot zijn onder curatelestelling is
aanhangig gemaakt.
b. bij overlijden van de opdrachtgever of indien zijn voornemen tot het metterwoon
verlaten van Nederland blijkt.
c. enig beslag op roerende en/of onroerende zaken, vorderingen of andere bezittingen
van de opdrachtgever wordt gelegd.
d. indien de opdrachtgever een vennootschap onder firma, een commanditaire
vennootschap, een besloten vennootschap of een naamloze vennootschap is die in
liquidatie treedt, wordt ontbonden of een andere vennoot c.q. bestuurder verkrijgt, dan
wel een ven- noot of bestuurder uit- resp. aftreedt.
6. Zolang geen volledige betaling van enige deel- of eindfactuur eventueel inclusief vertragingsrente en
buitengerechtelijke kosten heeft plaatsgevonden, blijven geleverde materialen eigendom van
opdrachtnemer.
7. Indien de opdrachtgever in verzuim is met de nakoming van zijn betalingsverplichtingen is de
opdrachtnemer gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst op te schorten.
8. Indien een levertijd is overeengekomen wordt deze verlengd met de termijn van de opschorting. Een en
ander laat onverlet de overige rechten die de opdrachtnemer op grond van de wet en/of de
overeenkomst toekomen.
9. Indien de opdrachtnemer aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk
waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
10. Een betaling door de opdrachtgever strekt eerst tot voldoening van de vervallen rente en vervolgens tot
voldoening van de op de vordering vallende buitengerechtelijke kosten. Daarna komen betalingen in
mindering op de hoofdsom.
11. De opdrachtgever is niet gerechtigd enige betalingsverplichting te verrekenen met een vordering die hij
op de opdrachtnemer heeft of meent te hebben. Evenmin heeft de opdrachtgever het recht enige
betalingsverplichting op te schorten.
ARTIKEL 11: EIGENDOMSVOORBEHOUD
1. Alle door de opdrachtnemer in het kader van de overeenkomst geleverde blijven eigendom van de
opdrachtnemer totdat de opdrachtgever de verplichtingen uit de met de overeenkomst(en), daaronder
ook te verstaan diens betalingsverplichtingen uit hoofde van verschuldigde hoofdsommen, rente en
kosten, deugdelijk en volledig is nagekomen.
2. Door de opdrachtnemer geleverde zaken, die onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen niet
worden doorverkocht en mogen nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. De opdrachtgever is niet
bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden of op enige andere
wijze te bezwaren.
3. De opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om
de eigendomsrechten van de opdrachtnemer veilig te stellen.
4. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten
daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de opdrachtgever verplicht om de opdrachtnemer daarvan
onmiddellijk op de hoogte te stellen.
5. Voor het geval de opdrachtnemer zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft
de opdrachtgever bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan de
opdrachtnemer en door de opdrachtnemer aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de
eigendommen van de opdrachtnemer zich bevinden en die zaken terug te nemen.
ARTIKEL 12: OVERMACHT
1. De opdrachtnemer streeft ernaar om alle gemaakte afspraken na te komen zoals overeengekomen.
Desalniettemin is het mogelijk dat door bepalende factoren buiten de invloedsfeer van de
opdrachtnemer het onmogelijk wordt gemaakt om de gemaakte afspraak op dat moment het exact
afgesproken tijdstip na te komen.
2. Indien er sprake is van overmacht aan de zijde van de opdrachtnemer, is de opdrachtnemer gerechtigd
de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst, middels een schriftelijke verklaring, aan de
opdrachtgever te ontbinden of de nakoming van zijn verplichtingen jegens de opdrachtgever te
ontbinden of de nakoming van zijn verplichtingen jegens de opdrachtgever voor een redelijke termijn op
te schorten zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.
3. Als omstandigheden waarin sprake zal zijn van overmacht zullen onder meer worden verstaan: oorlog,
oorlogsgevaar, oproer, natuurrampen, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten,
overheidsmaatregelen, werkstaking, verstoring van de ten tijde van het aangaan van de overeenkomst
bestaande valutaverhoudingen, bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, natuurverschijnselen
en dergelijke, evenals door slechte weersomstandigheden, wegblokkades, ontstane
transportmoeilijkheden en (op)leveringsproblemen.
4. Indien de prestatie door overmacht langer dan dertig dagen wordt vertraagd is iedere partij bevoegd de
overeenkomst te ontbinden, zonder dat de opdrachtnemer tot enige vergoeding van schade, door de
opdrachtgever of derden geleden, gehouden zal zijn.
5. De opdrachtnemer stelt u, indien van toepassing, zo snel mogelijk op de hoogte van eventuele
afwijkingen aangaande een overeengekomen afspraak. Onder ‘zo snel mogelijk’ wordt verstaan, direct
nadat dit kenbaar is geworden bij de opdrachtnemer, zal de opdrachtgever hiervan schriftelijk op de
hoogte worden gesteld. Hierbij zal direct worden gezocht naar een passende oplossing.
6. Indien de opdrachtnemer bij het intreden van de overmachtsituatie reeds gedeeltelijk aan zijn
verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, is hij gerechtigd
het reeds uitgevoerde gedeelte, respectievelijk uitvoerbare gedeelte van de overeenkomst afzonderlijk
te factureren als ware er sprake is van een zelfstandige overeenkomst.
ARTIKEL 13: ANNULEREN, VERZETTEN, OPSCHORTING
1. Ingeval de opdrachtgever de overeenkomst voorgaand aan of tijdens de uitvoering daarvan wenst te
annuleren, is hij aan de opdrachtnemer een door de opdrachtgever nader te bepalen schadevergoeding
verschuldigd. Deze schadevergoeding omvat alle reeds door de opdrachtnemer gemaakte kosten, de
verrichte arbeid en diens door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst. De
opdrachtnemer is gerechtigd voornoemde schadevergoeding te fixeren en – naar zijn keuze en
afhankelijk van de reeds verrichte werkzaamheden– minimaal 25% van de overeengekomen prijs bij de
opdrachtgever in rekening te brengen. De opdrachtnemer zendt de opdrachtgever een
gespecificeerde eindafrekening van hetgeen de opdrachtgever ingevolge de annulering verschuldigd is.
2. Indien de opdrachtgever een geplande afspraak minder dan 48 uur van tevoren annuleert, is de
opdrachtgever in ieder geval gerechtigd de kosten voor de daarvoor gereserveerde tijd, door de
opdrachtnemer reeds gemaakte kosten, de verrichte arbeid en diens door de annulering geleden
schade inclusief de gederfde winst bij de opdrachtgever in rekening te brengen tegen het daarvoor
geldende tarief en de verplichting tot het betalen van lonen en sociale lasten. Waarbij de opdrachtgever
in ieder geval een minimale vergoeding van 30% van het oorspronkelijke factuurbedrag aan de
opdrachtnemer verschuldigd is.
3. De opdrachtgever is voorts verplicht de opdrachtnemer te vrijwaren tegen vorderingen van derden als
gevolg van annulering van de opdracht.
4. De opdrachtnemer is gerechtigd alle reeds door de opdrachtgever betaalde bedragen te verrekenen
met de door de opdrachtgever verschuldigde schadevergoeding.
5. Het verzetten van ingeplande afspraken dient tenminste 10 werkdagen van tevoren plaats te vinden.
6. Indien de opdrachtgever korter dan 10 werkdagen van tevoren de afspraak wenst te verzetten, worden
de kosten verband houdend met planning van personeel, derving van arbeidstijd en indirecte verband
houdende kosten in rekening gebracht. Dit zonder dat hiervoor een verdere ingebrekestelling benodigd
is. De genoemde kosten zowel direct als indirect zijn vastgesteld op minimaal 10% van het
oorspronkelijke factuurbedrag.
7. Bij opschorting van de uitvoering van de overeenkomst op verzoek van
de opdrachtgever is de vergoeding voor alle op dat moment reeds verrichte werkzaamheden c.q.
gemaakte kosten direct opeisbaar en is de opdrachtnemer gerechtigd deze bij de opdrachtgever in
rekening te brengen. De opdrachtnemer is bovendien gerechtigd alle gedurende de
opschortingsperiode te maken c.q. gemaakte kosten evenals de voor de opschortingsperiode reeds
gereserveerde uren bij de opdrachtgever in rekening te brengen.
8. Ingeval de uitvoering van de overeenkomst na de overeengekomen opschortingsduur niet kan worden
hervat, is de opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst, zonder rechtelijke tussenkomst, middels een
schriftelijke verklaring aan de opdrachtgever te ontbinden.
9. De opdrachtgever maakt nimmer aanspraak op enige vorm van schadevergoeding in verband met het
door de opdrachtnemer uitgeoefende opschortings- of ontbindingsrecht.
10. Ingeval de uitvoering van de overeenkomst na de overeengekomen opschortingsduur wordt hervat, is
de opdrachtgever gehouden eventuele uit deze hervatting voortvloeiende kosten van de opdrachtnemer
te vergoeden.
11. De opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van zijn verplichtingen uit de overeenkomst op te schorten
of de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien:
a. de opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst ook na ter zake te zijn
aangemaand niet, niet volledig of niet tijdig nakomt;
b. na het sluiten van de overeenkomst de opdrachtnemer ter kennis is gekomen van
omstandigheden die goede grond geven de verwachting dat de opdrachtgever de
verplichtingen niet zal nakomen;
c. de opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te
stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze
zekerheid uitblijft of onvoldoende;
d. indien door vertraging aan de zijde van de opdrachtgever niet langer van de
opdrachtnemer kan worden verlangd dat de opdrachtnemer de overeenkomst tegen
de oorspronkelijke overeengekomen condities kan nakomen;
e. indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de
overeenkomst onmogelijk of ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in
redelijkheid niet van de opdrachtnemer kan worden verlangd;
f. Indien de opdrachtgever is staat van faillissement verkeert, (voorlopige) surseance
van betaling heeft aangevraagd, een wettelijke schuldsaneringsregeling op hem van
toepassing is verklaard, enig beslag op zijn goederen is gelegd of in gevallen waarin
de opdrachtgever anderszins niet vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken.
12. Indien ontbinding van de overeenkomst aan de opdrachtgever toerekenbaar is, heeft de opdrachtnemer
recht op vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, die daardoor direct of indirect
ontstaan.
ARTIKEL 14: DERDEN/NIET-ONDERGESCHIKTEN
1. De opdrachtnemer is gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk over te laten
aan niet aan hem ondergeschikte zelfstandige hulppersonen en aldus derden bij de uitvoering van de
werkzaamheden te betrekken. Indien de opdrachtnemer derden inschakelt voor de uitvoering van de
werkzaamheden, staat hij ervoor in dat deze derden bekwaam zijn in het verrichten van de door de
opdrachtnemer aan hen opgedragen taken.
2. De opdrachtnemer is, behoudens voor zover de wet daaraan onder de gegeven omstandigheden van
het geval dwingend in de weg staat, niet aansprakelijk voor fouten of tekortkomingen van eventueel
door hem ingeschakelde derden.
3. Onder geen beding aanvaardt de opdrachtnemer enige aansprakelijkheid voor schade ontstaan als
gevolg van fouten of tekortkomingen van derden met wie de opdrachtgever zelf een overeenkomst heeft
gesloten.
4. Deze algemene voorwaarden zijn mede bedongen ten behoeve van de eventuele derden die de
opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst betrekt. Derhalve kunnen deze derden, voor
zover het recht op nakoming van de bedingen naar hun aard of strekking niet uitsluitend voorbehouden
kan zijn aan de opdrachtnemer, jegens de opdrachtgever een beroep doen op de bepalingen van deze
algemene voorwaarden, als ware zij in plaats van de opdrachtnemer, zelf partij bij de overeenkomst.
5. Het is mogelijk dat derden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst door de
opdrachtnemer worden ingeschakeld, hun aansprakelijkheid ter zake willen beperken. De
opdrachtnemer gaat ervan uit, en bedingt zo nodig bij deze, dat de met hem gesloten overeenkomst de
bevoegdheid inhoudt om een dergelijke aansprakelijkheidsbeperking mede namens de opdrachtgever
te aanvaarden.
ARTIKEL 15: AANSPRAKELIJKHEID
1. De opdrachtnemer aanvaardt slechts aansprakelijkheid voor schade, direct voortvloeiend uit de
uitgevoerde werkzaamheden.
2. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat hij is uitgegaan
van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens dan wel gebruik heeft
gemaakt van door de opdrachtgever voorgeschreven materialen en/of werkmethoden.
3. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die niet direct voortvloeit uit de door de
opdrachtnemer uitgevoerde werkzaamheden. Tenzij deze indirecte schade te wijten valt aan
ondeugdelijke uitvoering van het werk door de opdrachtnemer, die te wijten is aan gebreken of
ongeschiktheid van door de aannemer gebruikte materialen of hulpmiddelen.
4. Het afplakken van ruimtes door de opdrachtnemer geschiedt op zorgvuldige wijze. De opdrachtnemer is
niet aansprakelijk voor schade als gevolg van het afplakken van ruimtes.
5. Indien de ondeugdelijke uitvoering van het werk (lid 3 van dit artikel) te wijten is aan gebreken of
ongeschiktheid van zaken afkomstig van de opdrachtgever, daaronder begrepen de grond waarop hij
een werk laat uitvoeren, voorgeschreven constructies of fouten of gebreken in de door opdrachtgever
verstrekte plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken of uitvoeringsvoorschriften, dan komen de
gevolgen voor rekening van de opdrachtgever, voor zover de opdrachtnemer niet zijn
waarschuwingsplicht heeft geschonden of anderszins met betrekking tot deze gebreken in
deskundigheid of zorgvuldigheid is tekort geschoten.
6. Voor gevolgschade is de opdrachtnemer nimmer aansprakelijk. Onder gevolgschade wordt in ieder
geval verstaan (maar niet beperkt tot): schade van derden of van de principaal, bedrijfssluiting en –
stagnatie, verhuiskosten, opslagkosten, herinrichtingskosten, schoonmaakkosten, verblijfs- en
hotelkosten, bouwplaats- en steigerkosten, begeleidingskosten en toezicht, stagnatiekosten en
bedrijfsschade, inkomens- en omzetschade, gederfde winst, vervangingskosten, e.d.
7. Iedere aansprakelijkheid van de opdrachtnemer voor schade voortvloeiend uit door derden uitgevoerde
werkzaamheden, is uitdrukkelijk uitgesloten.
8. De opdrachtgever is gehouden al die maatregelen te nemen die noodzakelijk zijn ter voorkoming of
beperking van de schade.
9. Indien de opdrachtnemer aansprakelijk is voor de door de opdrachtgever geleden schade, moet de
opdrachtgever aan de opdrachtnemer de gelegenheid geven de gebreken binnen een redelijke termijn
weg te nemen.
10. De schadevergoedingsplicht van de opdrachtnemer is te allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag dat
door zijn verzekeraar in het voorkomende geval wordt uitgekeerd. In het geval de verzekeraar van de
opdrachtnemer niet uitkeert of de schade niet onder een door de opdrachtnemer gesloten verzekering
valt, is de schadevergoedingsplicht van de opdrachtnemer beperkt tot maximaal het factuurbedrag voor
de geleverde zaken c.q. verrichte werkzaamheden.
11. Schades voortvloeiend uit door de opdrachtnemer uitgevoerde werkzaamheden dienen direct, doch
uiterlijk binnen 1 jaar na het bekend worden van de schade dan wel redelijkerwijs bekend had kunnen
worden gemeld te worden aan de opdrachtnemer. Schades die later dan 1 jaar na ontdekking gemeld
worden, zijn voor risico van de opdrachtgever.
ARTIKEL 16: GARANTIE
1. Garantie van de opdrachtnemer is slechts beperkt tot de door de opdrachtnemer uitgevoerde
werkzaamheden, geleverde materialen en overige verleende diensten.
2. Garantie wordt uitsluitend verleend op vertoon van de originele door de opdrachtnemer aan de
opdrachtgever afgegeven aankoopbon c.q. factuur.
3. De opdrachtnemer zal ervoor zorgen dat de overeengekomen leveringen c.q. werkzaamheden naar
behoren en conform de in zijn branche geldende normen worden uitgevoerd, maar geeft ten aanzien
van deze leveringen c.q. werkzaamheden nooit een verdergaande garantie dan zoals uitdrukkelijk
tussen partijen wordt overeengekomen.
4. De opdrachtnemer staat gedurende de garantietermijn in voor de gebruikelijke normale kwaliteit en
deugdelijkheid van het geleverde.
5. Bij het gebruik van de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde zaken baseert de
opdrachtnemer zich op de informatie die de fabrikant of leverancier van deze zaken verstrekt over de
eigenschappen van deze zaken. Indien voor de geleverde zaken door de fabrikant of leverancier een
garantie is afgegeven, zal die garantie op gelijke wijze tussen partijen gelden. De opdrachtnemer zal de
opdrachtgever hierover informeren.
6. De opdrachtnemer garandeert niet en wordt nimmer geacht te hebben gegarandeerd dat de geleverde
zaken geschikt zijn voor het doel waarvoor de opdrachtgever deze wenst te bewerken, verwerken, doen
gebruiken of gebruikt, tenzij de opdrachtnemer dit uitdrukkelijk schriftelijk aan de opdrachtgever heeft
bevestigd.
7. Ingeval door de opdrachtgever terecht een beroep wordt gedaan op de garantiebepalingen, zal de
opdrachtnemer kosteloos zorg dragen voor herstel of vervanging van de zaken c.q. het alsnog op de
juiste wijze uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden dan wel voor restitutie van of een
reductie op de overeengekomen prijs voor de zaken c.q. de werkzaamheden.
8. De garantie op door de opdrachtnemer verrichte werkzaamheden, geleverde materialen en overige
geleverde diensten komt direct te vervallen in het geval dat:
– er schade is ontstaan als direct gevolg van nalatigheid en gebrek aan onderhoud;
– een derde partij werkzaamheden heeft uitgevoerd nadat de werkzaamheden door de
opdrachtnemer zijn uitgevoerd;
– er schade is ontstaan voortvloeiend uit directe/indirecte natuurschade;
– er slijtage is aan de materialen. Slijtage valt uitsluitend onder de garantie indien deze
aantoonbaar sneller ontstaat dan redelijkerwijs verwacht mocht worden;
– er gebreken zijn in de onderliggende constructie;
– er fouten of onvolledigheden in de door of namens de opdrachtgever verstrekte of
voorgeschreven gegevens, bescheiden, goedkeuringen en/of materialen zitten.
9. De opdrachtnemer hanteert hoofdzakelijk een garantieperiode van 1 jaar na oplevering.
10. De opdrachtnemer zal de opdrachtgever altijd vooraf in kennis stellen van de van toepassing zijnde
garantieperioden indien deze afwijken van de in deze algemene voorwaarden genoemde termijnen.
ARTIKEL 17: KLACHTEN(PROCEDURE)
1. Klachten ten aanzien van de verrichte werkzaamheden dienen binnen één week na constatering – doch
uiterlijk binnen één jaar na oplevering van het werk – schriftelijk aan de opdrachtnemer te worden
gemeld. Alle gevolgen van het niet direct melden van de schade zijn voor risico van de opdrachtgever.
2. Indien een klacht niet binnen de in de het voorgaande lid vermelde termijn aan de opdrachtnemer is
gemeld, worden de werkzaamheden geacht conform de overeenkomst te zijn verricht en komt aan de
opdrachtgever geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling, tenzij uit de aard van
de zaak of de overige omstandigheden van het geval een langere termijn voortvloeit met een
maximumtermijn van 5 jaren na oplevering van het werk c.q. na ontvangst van het geleverde.
3. De opdrachtgever dient de opdrachtnemer in staat te stellen de klacht te onderzoeken en in dit kader
alle voor de klacht relevante informatie aan de opdrachtnemer te verstrekken. Indien voor het
onderzoek naar de klacht het noodzakelijk is dat de opdrachtnemer ter plekke de klacht komt
onderzoeken, zijn de hieraan verbonden kosten voor rekening en risico van de opdrachtgever, tenzij de
klacht achteraf gegrond blijkt te zijn.
4. Klachten dient de opdrachtgever uitsluitend schriftelijk in te dienen, door een e-mail te zenden aan
wilbert@klussenbedrijfkrispijn.nl met als onderwerp van de e-mail: ‘klacht’, gevolgd door de offerte- of
factuurkenmerk. De klacht dient zo gedetailleerd mogelijk beschreven te worden, indien mogelijk met
foto’s. Klachten worden binnen 5 werkdagen in behandeling genomen.
5. Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan zal de
opdrachtnemer de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na retourontvangst daarvan dan wel, indien
retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, binnen redelijke termijn na schriftelijke kennisgeving ter
zake van het gebrek door de opdrachtgever, ter keuze van de opdrachtnemer, vervangen of zorg
dragen voor herstel daarvan dan wel vervangende vergoeding daarvoor aan de opdrachtgever voldoen.
In geval van vervanging is de opdrachtgever gehouden om de vervangen zaak aan de opdrachtnemer
te retourneren en de eigendom daarover aan de opdrachtnemer te verschaffen, tenzij de
opdrachtnemer schriftelijk anders aangeeft.
6. Indien de opdrachtgever op eigen initiatief dit gebrek door derden laat herstellen zonder dat de
opdrachtnemer hiervan op de hoogte was, aanvaard de opdrachtnemer in geen geval aansprakelijkheid
voor de daaruit voortvloeiende kosten.
7. Indien de opdrachtgever reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting nimmer op.
ARTIKEL 18: TOEPASSELIJK RECHT/BEVOEGDE RECHTER
1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij de opdrachtnemer partij is, is uitsluitend Nederlands recht van
toepassing;
2. Geschillen worden beslecht door de gewone rechter die bevoegd is op grond van opdrachtnemers’
vestigingsplaats of volgens de wet, dan wel naar opdrachtnemers’ keuze door de Raad van Arbitrage
voor de Bouwbedrijven in Nederland, onverminderd de bevoegdheid van de President van de
Rechtbank, rechtdoende in kort geding;
3. Partijen zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen
het geschil in onderling overleg op te lossen.